YARATICI DÜŞÜNME EĞİTİMİ – 4

YARATICI DÜŞÜNME EĞİTİMİ – 4

© www.YaraticiDusunme.com - Melik Duyar - 2009 - 2024

 

GEÇEN HAFTANIN DÜŞÜNME SORUSU

Geçen haftanın düşünme sorusuyla ilgili çok sayıda eposta mesajı aldım. Doğru cevabı yine çok az kişinin bulduğunu söylemeliyim. Ancak en çok hoşuma giden şeyin yanlış cevap verenlerin tekrar tekrar düşünerek doğruyu bulana kadar ısrarla yeni cevaplar göndermeleriydi. Bu davranış, yani "PES ETMEME" tavrı harika bir tutumdu. Dünyanın gelmiş, geçmiş en yaratıcı düşünen insanlarından biri olarak kabul edilen Edison'un da aynı tutumda bir kişiliğe sahip olduğunu unutmayın. Neyse, şimdi gelelim geçen haftanın sorusunun çözümüne;

DOĞRU CEVAP = 59 Dakika

Şimdi doğru cevabın detaylı açıklamasına geçelim;

1-) Önce tek bakteri ile başlayan birinci bölünme durumunu göz önüne alalım:

Başlangıçta (yani sıfırıncı saniyede) kavanozda 1 tane bakteri vardır.

Dakika dakika kavanozda oluşan bakteri sayısını kısaca yazarsak;

ZamanToplam Bakteri Sayısı
0.Dakika 1
1.Dakika 21
2.Dakika 22
3.Dakika 23
...devam ...
59.Dakika 259
60.Dakika 260

Yukarıdaki tablodan anlaşılacağı üzere 60. dakikada kavanozu dolduran bakteri sayısı A = 260 dır.

(A) formülünde verilen sayı kavanozu tam olarak dolduruyor. Yani ilave hiç bir bakteriye yer yok.

2-) Şimdi gelelim iki bakteri ile başlayan ikinci bölünme durumuna:

Tek fark başlangıçta (yani sıfırıncı saniyede) kavanozda 2 tane (yani 21 adet) bakteri var.

Yukarıdaki tabloya göre 2, yani 21 adet bakteri sayısı bir bakteriyle başlayan bölünmenin 1.dk. ile aynıdır.

Dakika dakika kavanozda oluşan bakteri sayısını iki bakteriyle başlayan durum için yazarsak;

ZamanToplam Bakteri Sayısı
0.Dakika 2 = 21
1.Dakika 22
2.Dakika 23
3.Dakika 24
...devam ...
58.Dakika 259
59.Dakika 260

Özet olarak, ikinci durumda kavanozu dolduran 260 adet bakteri sayısına, birinci duruma göre sadece "1" dakika eksik bir zamanda ulaşılmaktadır.


DİKKAT : Bu problemi 60 dakika olarak çözmeye çalışmak yerine, "MEGA İNOVASYON" setinde önerilen "BÖLME METODU" ile (yani problemi bölerek daha küçük problem boyutuna çekerek) çok daha kolay çözebilirsiniz.

Örneğin "Tek bakteri ile bölünme başladığında kavanoz 5 dakikada doluyor. İki bakteri ile bölünme başladığında kavanoz kaç dakikada dolar?" diye çözüm bulup, sonra bu iki durum arasındaki dakika farkını açıkça görüp, farkı 60 dakikada dolma sorusuna uyarlayabilirsiniz.

Birinci Durum 5 dakikada A = 25 = 32 Bakteri (Kavanoz en fazla 32 bakteri alabiliyor)

İkinci Durum 0. dakikada A = 2

İkinci Durum 1. dakikada A = 4

İkinci Durum 2. dakikada A = 8

İkinci Durum 3. dakikada A = 16

İkinci Durum 4. dakikada A = 32 (Kavanoz 4. dakikada doldu. Çünkü kavanozun kapasitesi 32 bakteriydi.)

Özet olarak, birinci durum ile ikinci durum arasında sadece 1 dakika fark var. Dolayısı ile kavanoz birinci durumda 60 dakikada doluyorsa, ikinci durumda 59 dakikada dolar diyebilirsiniz.

YARATICI DÜŞÜNME ZEKASI (CQ) NEDİR?

Bu hafta, bugüne kadar bildiğimiz "Zeka - IQ (Intelligence Quotient)" ile son zamanlarda adı çok geçen "Yaratıcı Düşünme Zekası – CQ (Creativity Quotient)" arasındaki ilişkiyi keşfedeceğiz. İsterseniz önce bu konuyla ilgili çok sorulan bazı sorulara bir göz atalım. Bu sorular şöyle sıralanıyor;

Bu hafta yukarıda sıralanan soruların tümünün cevabını öğrenmiş olacağımız gibi, yaratıcı düşünme zekamızın gelişmesinin bize ne faydalar sağlayacağını da keşfetmiş olacağız.

Ancak, önce yaratıcı düşünme zekası denen şeyin ölçülmesine neden ihtiyaç duyulduğunun sebepleri üzerinde duracağız.

YARATICI DÜŞÜNME ZEKASI (CQ) NEDEN ÖLÇÜLÜYOR?

Günümüzde teknoloji, internet, iletişim gelişiyor, herşey hızla değişiyor ve rekabet her gün daha da keskinleşiyor. Bu hızlı değişim şirketlerin ve kurumların yaşamlarını da zorlaştırıyor.

Eskiden üretim girdileri;

1-) Kapital,

2-) İş Gücü,

3-) Toprak

şeklinde sıralanıyordu. Ayrıca şirketlerin yaşamlarını devam ettirebilmeleri için;

1-) En ucuza üretmeleri,

2-) En kaliteli üretmeleri

yeterli oluyordu. Şimdilerde ise en kaliteliyi en ucuza üreterek satmak işi çözemiyor. Bunların yanında ürünlerin yaratıcı ve farklı olması da gerekiyor.

EN KALİTELİYİ EN UCUZA ÜRETMEK NEDEN YETMİYOR?

Örnek olarak bir spor ayakkabı üreticisinin en kaliteli ayakkabıyı en ucuza üreterek sattığını düşünelim. İnovasyon ve yaratıcı düşünme çağında bu üreticinin kendisini garantide sayması pek de kolay değil.

Örneğin bir başka spor ayakkabı üreticisi çocuklar için farklı bir ayakkabı üretiyor. Bu spor ayakkabının bastıkça topuklarında ışık yanıyor. İlginç olan üretici bu yeni ayakkabıyı ucuza da satmıyor. Ama tüm çocuklar ailelerinden bu ayakkabılardan almalarını istiyor.

Peki, en ucuza ve en kaliteli ayakkabı üreten şirkete ne oluyor. Çocuklar için ürettiği spor ayakkabıları satamadığı için batıyor.

PEKİ NEDEN?

Çünkü bu şirket rekabette inovasyon ve yaratıcı düşünme gibi önemli faktörlerin olduğunu ancak batınca anlıyor.

Bu durumu gören şirketler üretim girdilerinin içinde artık önemli bir DÖRDÜNCÜ girdinin olduğunun farkına varıyorlar. İnovasyon çağında geçerli olan üretim girdilerini artık şu şekilde sıralamak mümkün;

Milenyum çağının üretim girdileri:

1-) Kapital,

2-) İŞ GÜCÜ,

3-) Toprak

4-) YARATICI DÜŞÜNME.

Bu arada iki nolu maddedeki "İŞ GÜCÜ" konusunda da önemli değişmeler var. Eski yıllarda dünyanın en zengin insanları fabrikatörler ve araba üreticileri iken, son yıllarda üst sıralarda bilgisayar teknolojileri şirketlerinin sahipleri yer alıyor. Yani "İŞ GÜCÜ"nün yerini "BEYİN GÜCÜ" alıyor. Özet olarak inovasyon çağının üretim girdilerini yeniden tarif etmek gerekiyor;

İnovasyon çağının üretim girdileri:

1-) Kapital,

2-) BEYİN GÜCÜ,

3-) Toprak

4-) YARATICI DÜŞÜNME.

İnovasyon çağında ayrıca üretim girdileri olarak "kapital" ve "toprak" da giderek önemlerini kaybediyorlar.

GOOGLE gibi bir şirketin çok kısa bir sürede dünya devi olması örneğini düşünün. Bunun oluşmasında hangi girdilerin daha ağır bastığını görmek hiç de zor değil. Bu girdiler "BEYİN GÜCÜ" ve "YARATICI DÜŞÜNME"dir.

Bu değişimin sonucu olarak şirketler eleman alımında mesleki bilgi ve IQ gibi özelliklerin yanında işe alacakları kişilerin "YARATICI DÜŞÜNEN" elemanlar olmasını da istiyorlar. Veee artık, işe alma testlerinin arasında "YARATICI DÜŞÜNME TEST" soruları da artarak yerini alıyor. Ve bu değişime paralel olarak sınavlar da giderek zorlaşıyor.

Peki, sadece işe alımlarda sorulan yaratıcı düşünme test soruları mı artıyor. Tabi ki hayır. Yaratıcı düşünme soruları farklı şekillerde artık ÖSS, KPSS ve ALES gibi sınavlarda da karşımıza çıkıyor.

BU HAFTA KEŞFEDECEĞİMİZ ÖNEMLİ HUSUSLAR

Bu haftayı "Yaratıcı Düşünme Testleri" konusuna ayırdık. Amacımız şu tip soruların cevabını keşfetmek;

TORRANCE YARATICI DÜŞÜNME TESTİ

"Torrance" tüm dünyada en çok kabul görmüş yaratıcı düşünme testidir. Bilimsel araştırmalarda yaratıcılığın ölçülmesinde kullanılan en önemli test olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz. Bu anlamda seçtiği elemanların yaratıcı düşünme becerilerinin de iyi olmasını isteyen kurumlar eleman alımlarında bu testi kullanmaktadır.

Torrance yaratıcı düşünme testinde temel olarak 3 bölüm halinde sorular sorulmaktadır. Bu bölümler;

1-) Resimlerle Yaratıcı Düşünme Soruları : Bu bölüm resimlere dayanan düşünme aktivitelerinden oluşmakta olup, kişinin düşünme tarzlarındaki "akıcılık", "özgünlük", "kategori", "detaylandırma", "başlıkların soyutluğu" ve "ön kapalılığa karşı direnç" ölçülmektedir.

2-) Şekilsel Yaratıcı Düşünme Soruları : Bu bölümde soyut resimler verilmekte ve test edilen kişiden bu soyut resmin ne veya neler olabileceğinin ifade edilmesi istenmektedir.

Örnek Soru : Aşağıdaki resimde görülen şey ne olabilir?

Cevaplar
  • - ezik bir örümcek
  • - bir yıldız
  • - iplerle yere baglı bir direk - üstten

3-) Sözel Yaratıcı Düşünme Soruları : Test edilen kişiye bir durum veya ürün verilmekte ve bu durumu veya ürünü iyileştirmesi istenmektedir. Bu bölümde sorular bazen "farzet" şeklinde bir durum da olabilmektedir.

Torrance yaratıcı düşünme testleri soruları, cevapları ve değerlendirme kriterleri konusunda daha detaylı bilgi almak için aşağıdaki sunuyu adım adım izleyiniz.

Yukarıdaki sunuda izlediğiniz gibi "Torrance Yaratıcı Düşünme Testleri" kişinin ıraksak (farklı) düşünme becerilerini ölçmektedir.

"Torrance" testi gibi çok kapsamlı olmasa da, ıraksak düşünmeyi ölçmeyi hedefleyen iki test daha vardır. Bazı kurumlar bu testlerden de soru sormayı tercih ettikleri için aşağıda onlarla ilgili örnnekler de verilmiştir;

WALLAS VE KOGAN YARATICILIK TESTİ

Bu testte kişiden verilen bir parçanın kullanıldığı veya verilen parçayı kapsayan mümkün olduğu kadar çok şeyi yazması istenir. Bu parça bir "teker", "yuvarlak nesneler" veya "gürültü" gibi şeyler olabilir. Puanlama "Torrance" testteki gibi "akıcılık", "özgünlük", "kategori" ve "detaylandırma" gibi kriterlere göre verilmektedir.

ÖRNEK SORU : Tekerleği olan mümkün olduğu kadar çok şey yazınız.

Cevaplar
  • otomobil
  • kamyon
  • tren
  • bisiklet
  • beyin

GUİLFORD ALTERNATİF KULLANIMLAR TESTİ

Bu testte kişiden verilen bir nesne veya eşya için mümkün olduğu kadar çok alternatif kullanım alanları yazması istenir. Bu nesne bir "tuğla", bir "ataç", bir "gazete" gibi herşey olabilir.

ÖRNEK SORU : Bir "tuğla" için düşünebildiğiniz çok sayıda kullanım alanı yazınız.

Cevaplar
  • ağırlık olarak
  • çocuk oyununda mezar olarak
  • cam kırmak için
  • silah olarak
  • duvar örmek için
  • yolu arabalara kapamak için
  • yükselmek için ayak altına koymak

KALIPLARIN DIŞINA ÇIKMAYI ÖLÇEN TESTLER

Yaratıcı düşünmek için düşünme kalıplarının dışına çıkarak sade düşünebilmek de önemlidir. Ancak bu yetenek ıraksak (farklı) düşünme testleriyle kısmen ölçülebilmekte, kısmen ölçülememektedir. Kişinin kalıplardan çıkarak düşünebilme becerilerinin ölçülebilmesi kısmen yakınsak düşünme becerilerinin de ölçülmesini gerektirmektedir. Bu tip yakınsak test soruları "matematiksel", "sözel" ve "şekilsel" olmak üzere üç farklı kategoride sorulmaktadır. Kurumlar genel olarak işe alımlarda yakınsak düşünme test soruları da sormaktadırlar. ÖSS, KPSS ve ALES gibi sınavlarda sorulan yaratıcı düşünme soruları bu bölümün "matematiksel" soruları kapsamdadır.

KALIPLARIN DIŞINA ÇIKMAYI ÖLÇEN MATEMATİKSEL SORU ÖRNEĞİ

ÖRNEK SORU : A ve B şehirlerinin arası 300 km.dir. A şehrinden B şehrine doğru giden tren saatte ortalama 20 km. hızla gitmektedir. B şehrinden A şehrine doğru giden bir kuş da saatte ortalama 80 km. hızla uçmaktadır. Kuş trenle karşılaştığında geri dönüp B şehrine doğru uçmaktdır. Tabi tren bu sürede durmadan B şehrine doğru yoluna devam etmektedir. Kuş B şehrine ulaştığında tekrar A şehrine doğru uçmaktadır. Kuş trenle tekrar karşılaştığında geri B şehrine uçmakta, B şehrine ulaştığında tekrar A şehrine doğru uçmakta ve trenle her karşılaştığında aynı döngülü uçuşu yapmaktadır. Kuşun her karşılaşmasını ve geri dönmesini göz önüne alarak toplam ne kadar yol katettiğini bulunuz.

Lütfen hesaplamanızı yapmadan aşağıdaki "CEVAP" butonuna tıklamayınız.

CEVAP

DİKKAT ! Fizik bilginizin ve daha önceden çözdüğünüz A ve B şehrinden gelen başka karşılaşma problemlerinin çözüm metotlarının etkisinde, problemin çözümüne şöyle başlayabilirsiniz; Trenle kuş ilk defa kaçıncı saatte karşılaştı? Trenle kuşun ilk karşılaştıkları süreye "x" dersek, ilk buluşma noktasında trenin katettiği yol ile kuşun katettiği yol toplamının 300 km. olması gerekir.

20.x + 80.x = 300

100x = 300  ---->  x = 3 saat

Tren 20km x 3sa = 60 km geldi, ilk karşılaşma noktası B şehrine (300 – 60 =) 240 km mesafede.

Şimdi kuş dönüp B şehrine doğru uçacak. Tabi şimdi kuş dönüp B şehrine ulaşıncaya kadar trenin B şehrine kadar ne kadar yol katettiğini bulmalıyım. Kuş B şehrine ulaşınca tren B şehrine ne kadar mesafede olacak gibi düşünerek hesaplamalar yaparak sonuca gitmeye çalışmak sizi bir bataklığın içine saplar. Bu şekilde hem problemi çözmek için çok fazla zaman harcarsınız (tabi bu şekilde başka sorulara da zaman kalmayacaktır), hem çözümü bulamazsınız, hem de moralinizi bozarsınız.

KALIPLARIN ETKİSİNDEN ÇIKARAK DÜŞÜNMEK : Tren A şehrinden B şehrine ulaşıncaya kadar kuş sürekli uçacaktır. İhtiyacımız olan trenin toplam ne kadar sürede B şehirne geleceğinin hesaplanmasıdır. Bu süreye "x" dersek;

20.x = 300  ---->  x = 15 saat; kuş trenle ne zaman karşılaştı, ne zaman döndü farketmez. Kuş 15 saat boyunca havada devamlı uçacaktır. Uçma hızı saatte 80 km olduğuna göre havada katedeceği yol (80 x 15 = ) 1200 km.dir.

KALIPLARIN DIŞINA ÇIKMAYI ÖLÇEN SÖZEL SORU ÖRNEĞİ

ÖRNEK SORU : Mary'nin babasının beş tane kızı vardır. Adam kızlarına isim verirken belli bir sistematik kural takip etmiştir. Kızlarına verdiği isimlerden dört tanesi aşağıda verilmiştir. Sizden beşinci kızın isminin ne olduğunu yazmanız istenmektedir.

İPUÇLARI
1. kızın adı :LİLİ
2. kızın adı :LOLO
3. kızın adı :LÖLÖ
4. kızın adı :LULU

NOT : Kızlara verilen isimlerdeki sistematik kurala dikkat ediniz.

BEŞİNCİ KIZIN ADINI YAZINIZ : ...........................

Lütfen cevabınızı bir kâğıda yazmadan aşağıdaki "CEVAP" butonuna tıklamayınız.

CEVAP

Mary'nin babasının beş tane kızı olduğuna göre, kızlardan bir tanesinin adı MARY olmak zorunda.

KALIPLARIN DIŞINA ÇIKMAYI ÖLÇEN ŞEKİLSEL SORU ÖRNEĞİ

Aşağıda verilen noktaları kaleminizi hiç kaldırmadan dört adet düz çizgi ile birleştiriniz.

Lütfen cevabınızı bir kâğıt üzerinde çizmeden aşağıdaki "CEVAP" butonuna tıklamayınız.

CEVAP

ZEKA (IQ) İLE YARATICI DÜŞÜNME ZEKASI (CQ)
ARASINDA BİR İLİŞKİ VAR MI?

"Zeka Testi (IQ)" puanlarıyla "Yaratıcı Düşünme (CQ)" puanları arasındaki ilişki yaklaşık 40 yıldır bilim adamlarının çeşitli araştırmalarına konu olmuştur. Bunların en önemlileri olarak Torrance (1959, 1960, 1962), Getzels (1962), Lucht (1963), Yamamoto (1964), Jacobson (1966), Wilson (1968), Parker (1979), Runco (1986), Kim (2005), Preckel (2006) ve Ananda Kumar (2007) tarafından yapılan araştırmaları sayabiliriz. Bu bilimsel çalışmaların çoğunu makro anlamda aynı sonuçları elde eden farklı kişi, bölge, okul ve kültürlerde denenen araştırmalar olarak özetleyebiliriz.

Bugün beyninizi bilimsel ifadelerle karıştırmak yerine, önce çok sade ve basit bir dille zeka (iq) ile yaratıcı düşünme zekası (cq) arasındaki ilişkiyi açıklayıp, sonra da kısaca yaratıcı düşünme zekamızı geliştirmenin ne işimize yarayacağına değineceğim. Konuyu daha detaylı incelemek isteyenler için bu makaleyi yazmadan önce okuduğum bilimsel çalışmaların dökümünü de en altta liste olarak veriyorum.

Zeka (IQ) seviyesi genel olarak akademik başarı seviyesi ile bir paralellik göstermektedir. Bu anlamda araştırmalar daha çok;

1-) Zeka (iq) seviyesi ile yaratıcı düşünme zekası (cq) arasında bir paralellik var mıdır?

2-) Yaratıcı düşünme zekası (cq) ile akademik başarı arasında ne tür bir ilişki vardır?

gibi soruların cevaplarını bulmaya yoğunlaşmışlardır. Bu anlamda yukarıda sıraladığım araştırma sonuçlarından sadece iki tanesinin bulgularını size açıklayacığım.

YAMAMATO'NUN BİLİMSEL ÇALIŞMASI

Yamamato (1964a) Minnesota Üniversitesi Lisesi'nde 272 öğrenciyi zeka seviyelerini (iq) ve yaratıcı düşünme zekalarını (cq) göz önüne alarak üç gruba ayırmıştır. Bu gruplar;

I. GRUP (YÜKSEK IQ GRUBU) : Bu gruba zeka seviyesi (iq) itibarıyla en üst % 20'lik dilimde olan, ancak yaratıcı düşünme zeka seviyeleri (cq) itibarıyla en üst % 20'lik dilimde olmayan öğrenciler dahil edilmiştir.

II. GRUP (YÜKSEK CQ GRUBU) : Bu gruba yaratıcı düşünme zeka seviyeleri (cq) itibarıyla en üst % 20'lik dilimde olan, ancak zeka seviyesi (iq) itibarıyla en üst % 20'lik dilimde olmayan öğrenciler dahil edilmiştir.

III. GRUP (YÜKSEK IQ – YÜKSEK CQ GRUBU) : Bu gruba hem zeka seviyesi (iq) itibarıyla, hem de yaratıcı düşünme zeka seviyeleri (cq) itibarıyla en üst % 20'lik dilimde olan öğrenciler dahil edilmiştir.

Bu gruplamadan hemen şunu farketmeliyiz. Yüksek zekaya (iq) sahip olmak aynı zamanda yüksek yaratıcı düşünme zekasına (cq) sahip olmamızı garanti etmiyor. Aynı şekilde yüksek yaratıcı düşünme zekasına (cq) sahip olmak da yüksek zekaya (iq) sahip olmamızı garanti etmiyor. Ancak birinin yüksek olması, diğerinin yüksek olmamasına da sebep olmuyor. Her iki zeka seviyesinin de yüksek olduğu insanlar da mevcut. Bu durum yüksek zeka (iq) seviyesi sayesinde okulda çok başarılı olan bazı öğrencilerin, neden kendi işlerini kurma vb. yaratıcı düşünme gerektiren faaliyetlerde çok başarılı olamadıklarını da açıklamaktadır.

Neyse, şimdi gelelim Yamamato'nun çalışmasına. Yamamato bu üç gruptaki öğrencilerin akademik başarılarını inceleyerek mukayese etmiştir. II. Gruptaki öğrencilerin zeka (iq) seviyesi I. ve III. Gruptaki öğrencilerin zeka (iq) seviyesine göre en az 20 puan daha aşağı olmasına rağmen, II. Gruptaki öğrencilerin akademik başarı seviyelerinin yüksek zeka (iq) grubundaki öğrencilerden düşük olmadığı görülmüştür. Yamamato'nun bu incelemeden çıkarttığı sonuç şudur; Yaratıcı düşünme zekasının (cq) yüksek olması öğrencinin düşük olan genel zekasını (iq) pozitif yönde telafi eden bir etkisi vardır.

Özet olarak şunu söyleyebiliriz; Yaratıcı düşünme becerilerini geliştiren bir öğrenci zeka seviyesi (iq) düşük olsa bile okulda zeka seviyesi yüksek olan öğrenciler kadar başarılı olabilir. Ayrıca bu öğrenci, yüksek zekaya (iq) sahip olup da yaratıcı düşünme zekası (cq) yüksek olmayan bir kişiye göre iş hayatında da çok daha başarılı olabilir.

Bu bilimsel araştırma sonuçlarını destekleyen daha birçok çalışma vardır. Ancak kültürel veya okul müfredat program farklılıkları bilimsel çalışma sonuçlarında da farklılık yaratabilir mi diye düşünenler için, Ananda Kumar Palaniappan tarafından yapılan çalışmayı zikretmeye ihtiyaç vardır. Ananda Kumar Malezya'da 497 ortaokul öğrencisini Yomamato gibi gruplara ayırmış ve aynı sonuçlara ulaşmıştır.

Bu arada yapılan araştırmalar, zeka (iq) seviyesi arttıkça yaratıcı düşünme zekasının (cq) da arttığını, ancak iq=120 puanın üzerinde ise bu artışın garanti olmadığını göstermektedir.

YARATICI DÜŞÜNME ZEKASININ (CQ) GELİŞTİRİLMESİ
&
AKADEMİK BAŞARI

Yukarıdaki bölümden yaratıcı düşünme zekası (cq) yüksek olup da nispeten daha düşük zekaya (iq) sahip öğrencilerin, yüksek zekalı öğrenciler gibi başarılı olabileceğini gördük. Yani yüksek yaratıcı düşünme (cq) zekasının düşük zeka (iq) seviyesini telafi ettiğini artık biliyoruz. Bu durumda kendimize şu soruyu sormalıyız;

Zeka (iq) seviyesi normal olan öğrencilerin eğitimle yaratıcı düşünme zekalarını (cq) geliştirerek, onların da yüksek zekalı (iq) öğrenciler gibi çok başarılı olmalarını sağlayabilir miyiz?

Eğer bu mümkünse, o zaman okul müfredatlarında yaratıcı düşünmeyi geliştiren eğitim programlarına ihtiyaç var diyebiliriz. Okul müfredatlarında yoksa bile, bireysel olarak kendimizin ve çocuklarımızın yaratıcı düşünme zekalarını geliştiren eğitimlere önem vermeliyiz.

Tam bu bölümde Concetta G. Hicks'in New York'da ikokul dördüncü sınıf öğrencileri üzerinde yaptığı araştırma sonuçlarının çok ümit verici olduğunu vurgulamakta fayda var.

Concetta yaptığı çalışmada, sınıf faaliyetleri kullanılarak ilkokul öğrencilerinin "akıcılık", "orijinallik" ve "kategori" kullanma gibi yaratıcı düşünme becerilerinin geliştirilip, geliştirilemeyeceğini test etmiştir.

Uygulanan yaratıcı düşünme eğitiminin etkisi faaliyetler öncesi ve sonrası yapılan testlerle değerlendirilmiştir. Yapılan değerlendirmede öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerinin gelişmesi ile hem zeka, hem de okuma becerilerinin yükselmesi arasında bir korelasyonun olduğu tespit edilmiştir.

Özet olarak bu çalışmada sınıf faaliyetleriyle öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerinin geliştirilebileceği ortaya çıkmıştır. Yaratıcı düşünme zekasının (cq) gelişmesinin kısmen düşük olan zeka (iq) seviyesinin telafisi demek olduğunu da hatırlarsak, yaratıcı düşünme eğitimleri ile normal zekalı (iq) çocukların akademik başarılarının yüksek zekalı (iq) çocuklarla aynı seviyeye getirebileceğimiz hususunu bize hatırlatmaktadır. Şüphesiz bu tip eğitimler yüksek zeka (iq) düşük yaratıcı düşünme (cq) kategorisinde olan çocuklarda da özellikle gelecekteki iş yaşantılarında daha başarılı olmalarını sağlayacak izler bırakacaktır.

Evet, bu haftalık bu kadar yeter. Sıra geldi haftanın düşünme sorusuna;

HAFTANIN DÜŞÜNME EGZERSİZİ

64 = 65


BU EŞİTLİK MÜMKÜN MÜ?

Hemen "Tabii ki mümkün değil" diye acele cevap vermeyin.

Önce aşağıda verilen şekilsel bilgiyi izleyin.
Ve sonra cevabınızı bu izlediğiniz şekilsel bilgi ışığında verin.

Başlat

Evet, şimdi soruyu tekrar soruyorum;

64 = 65


BU EŞİTLİK MÜMKÜN MÜ?

Gösterilen şekilsel bilgide mümkün gibi görünüyor.

MÜMKÜN DEĞİLSE NEDEN MÜMKÜN DEĞİL?

Evet, bu hafta da veda etmenin sırası geldi. Bir sonraki hafta yaratıcı düşünme ve inovasyonla ilgili yeni konularda görüşmek üzere hepinize başarılı, mutlu ve sağlık dolu bir hafta diliyorum.

Başarı dileklerimle...

Melik Duyar
Dünya Hafıza Şampiyonu
Dünya Hafıza ve Hızlı Okuma Olimpiyatları Başkanı
© 2009 – 2024 Melik Duyar – Mega Hafıza Ltd. (Tüm Hakları Saklıdır)


Kaynaklar

Sayın , "YARATICI DÜŞÜNME EĞİTİMİ – 4" İçin Değerlendirme Yapmak İstermisiniz?

Web adresleri

ÜCRETSİZ YARATICI DÜŞÜNME KURSUNU ARKADAŞINA GÖNDER

ÜCRETSİZ EĞİTİMLER

Aşağıdaki kayıt formunu doldurarak

"6 DERSLİK HIZLI OKUMA", "7 DERSLİK BEYİN EĞİTİMİ" ve "6 DERSLİK YARATICI DÜŞÜNME"

eğitimlerinden istediklerinize kayıt olabilirsiniz.


Kayıt olduğunuz MEGA HAFIZA eğitimleri online olarak her 3 günde bir e-posta adresinize ücretsiz olarak gönderilecektir.

Kurs gönderminin bitiminde ayrıca hafıza, beyin ve beyin eğitimi ile ilgili önemli bilgiler içeren aylık "e-Beyin Bülteni" e-posta adresinize gönderilmeye devam edecektir. Gönderiler ücretsiz olup, istediğiniz anda listemizden çıkabilirsiniz.

Abone Olmak İstediğiniz Eğitimler
TORRENCE TEST

Torrence Testi - Sözel Bölüm Aktiviteleri

Sözel Aktivite İçin Puanlama Örneği

Eski araba tekerlerini kaç farklı şekilde kullanabilirsiniz?

Şeklinde sorulan bir soruya katılıncının aşağıdaki cevapları verdiğini düşünelim;

No Cevap Özgünlük Kategori
1 Kesilip sandalet tabanı yapılır - Eşya
2 Yolu kapamak için engel olarak - Fiziksel Aktivite
3 Lime lime ev izalasyon malzemesi olarak - İzalasyon
4 Paltoların içinde sıcak tutması için kullanılır - İzalasyon
5 Çocuk parkının zemininde lime lime dolgu olarak - Dolgu
6 Yakarak kokusuyla böcekleri kovmak için Özgün Koku
Evde bir makine olarak
7 Eritilip tekrar teker hammaddesi yapılır - Çevreci
8 Uygun kesilip saksı yapılabilir - Ekme
9 Küçük bahçelerin veya ağaçların ekim alanı çevresinde - Ekme
10 Ağaca iple asıp salıncak olarak - Fiziksel Aktivite
11 Döşeyerek su akıntı yolu olarak - Fiziksel Aktivite
12 Kesilip damga lastiği yapılabilir Özgün Sanat/El Sanatı
13 Boyanarak sanatsal bir eşya olabilir - Sanat/El Sanatı

Not : Evde bir makine olarak" cevabı değerlendirmeye alınmamıştır.

Alınan Puanlar : Akıcılık = 13, Özgünlük = 2, Kategori = 8

Torrence Testi - Şekilsel Bölüm Aktiviteleri

Şekilsel Aktivite İçin Puanlama Kriterleri

Evet, testin şekilsel aktivitelerinin puanlamasında kullanılan 5 kriteri inceledikten sonra, kişinin yaratıcı düşünmede güçlü yanlarını ortaya koymaya yönelik değerlendirme sistemine bir göz atalım.

Yaratıcı Düşünmede Güçlü Yanların Kontrol Listesi

Kontrol Edilecek 13 kriter şunlardır:

No Kriter
1 Duygusal anlatım
2 Kolay anlaşılan hikaye anlatımı
3 Hareket veya aksiyon
4 Başlıksal anlatım
5 Şekillerin sentezi (Birleştirilmesi)
6 Çizgilerin ve Dairelerin Sentezi (Birleştirilmesi) – Sadece Aktivite-3'de.
7 Alışılmadık Görsel Perspektif
8 İçsel veya nadir görselleştirme becerisi
9 Sınırları Aşan veya Sınırları Taşan - Aktivite-3'de Puanlandırılır
10 Mizah
11 Hayali gücünün zenginliği ve renkliliği
12 Sınırları aşma veya taşma
13 Fantazi (kurgu ve hayal gücü)

Mega Hafıza

Her Hakkı Saklıdır. Sitede bulunan materyaller izinsiz olarak kullanılamaz.

Sosyal Medya

İletişim

Esat Caddesi 37/B Küçükesat 06660 Çankaya, Ankara
Tel: +90 (312) 417 33 30
Faks: +90 (312) 418 90 02
Email : info@megahafiza.com